JAK PRODAT NEMOVITOST VÝHODNĚ A BEZPEČNĚ

Jak připravit dům k prodeji ve 3 krocích

18.1. 2020Gustav Rotling

V tomto článku se dočtete, jak ve 3 časových etapách připravit dům k prodeji tak, abyste vše v klidu stihli, oslovili co nejvíce zájemců a dům tak mohli prodat co nejvýhodněji.

Vlastnit dům je pro většinu lidí největším aktivem a pokud se rozhodujete svůj dům prodat, tak rozhodně stojí za to si prodej domu důkladně připravit.

1. Příprava k prodeji domu půl roku před spuštěním inzerce

Lidé se nerozhodnou prodat rodinný dům ze dne na den. Někdy o prodeji uvažují i rok předem. A i po tuto dobu, kdy ještě nejste na 100% rozhodnuti, si můžete začít zjišťovat a promyslet významné vlivy na výsledek prodeje:

Ideální načasování inzerce

Ideální měsíce v roce pro inzerci prodeje rodinného domu, s cílem prodat co nejvýhodněji, jsou obecně duben a květen a pak konec srpna, září a říjen (více v článku „Které měsíce v roce jsou pro prodej nemovitosti nejlepší„).

Jestli jste tedy s prodejem časově flexibilní, začněte s inzercí začátkem dubna anebo pak koncem srpna.

Průzkum pohybu úrokových sazeb

Průměrná hodnota úrokových sazeb hypoték se v průběhu roku mění. Při nižších úrokových sazbách budete mít více zájemců s hypotékou. Kromě načasování inzerce dle ročního období (začátek dubna nebo konec srpna), stojí za uvážení si zjistit i předpokládaný pohyb úrokových sazeb.

Vývoj cen nemovitostí

Začněte zjišťovat, kolik prodejem domu reálně získáte a jak vypadá vývoj cen nemovitostí ve vaší lokalitě, tedy jestli ceny domů rostou nebo klesají, či zůstávají na stejné cenové hladině.

Můžete taky nezávazně oslovit realitní makléře ve vaší lokalitě a zeptat se jich, za jakou cenu je váš dům s pozemkem reálně prodejný, jaký je předpokládaný vývoj cen podobných nemovitostí a kdy by oni doporučili s ohledem na vývoj cen s prodejem začít.

Zároveň více poznáte makléře ve vaši lokalitě. Zjistíte, jak pracují a komunikují s potenciálními klienty. V případě pak, s jakým makléřem spolupracovat, tak budete mít lepší přehled komu byste prodej svěřili.

2. Příprava domu 1 měsíc od spuštění inzerce

Pokud už víte, kdy chcete začít s prodejem, tak měsíc před inzercí je nejvyšší čas se pustit do levných oprav, které vám neohrozí návratnost investice a zkrášlí váš dům jak zvenku, tak i zevnitř.

Mnoho lidí před prodejem domu utrácí velké peníze za opravy závad, které by si kupující možná ani nevšiml, nebo nebral tyto závady vážně.

Samozřejmě, jestli je váš dům určen k rekonstrukci, do oprav neinvestujte. V domě jenom vymalujte zdi na novo a důkladně ukliďte.

V případě, že váš dům je v dobrém stavu a vyžaduje menší opravy, tak se opravy závad, které vylepší celkový dojem z domu, vyplatí.

Seznam základních oprav 1 měsíc před spuštěním inzerce:

  • vyměňte nebo opravte vrzající dveře
  • opravte všechny kapající kohoutky
  • vyměňte nebo opravte okenní zárubně
  • opravte spínače světel a vyměňte nefunkční žárovky
  • vyčistěte nebo kupte nové koberce

Prohlédněte si na inzertních portálech nabízené domy ve vaší lokalitě a zjistěte, v jakém jsou stavu, zájemci o koupi budou tyto domy srovnávat s vaším. Pokud například má většina těchto domů modernizovanou kuchyň a v dobrém stavu střechu, tak zvažte vylepšení kuchyně a opravu střechy.

Vytvořte si složku „Dokumenty k prodeji domu“

Postupně si začněte připravovat všechny potřebné dokumenty k prodeji domu. Vyhledejte všechny podklady ke stavbě domu, projekční výkresy, kolaudační rozhodnutí, původní kupní smlouvu, atd.

Ke složce přidejte průkaz energetické náročnosti budovy, roční vyúčtování tepla a energií a všechny dokumenty k zařízením ovlivňujícím chod a užívání domu (kotel, klimatizace, revize, atd.).

Z katastru nebo czech-pointu české pošty si nechte zhotovit aktuální výpis listu vlastnictví a přiložte si ho ke složce.

Důkladnou přípravou všech dokumentů k nemovitosti, které budete mít vždy po ruce, vás zájemci o koupi žádnou otázkou nezaskočí a na zájemce tak budete působit důvěryhodněji.

Podmínky banky pro výmaz zástavy

Máte dům na hypoteční úvěr? Tak si ke složce nezapomeňte přiložit smlouvu o úvěru a předběžně si od banky nechte vyčíslit aktuální stav splácení úvěru. Ujistěte se (v bance nebo dle smlouvy o úvěru), jaké má banka podmínky pro výmaz zástavy.

Příprava marketingového plánu

Jestli si prodej domu řešíte sami bez realitního makléře, tak nastal čas si promyslet marketingový plán prodeje.

Začněte taky pomalu hledat profesionálního fotografa nebo firmu specializující se na vizuální přípravu nemovitosti k prodeji, tzv. Home-staging.

Marketingový plán se ve zkratce skládá z:

  • text inzerátu a fotodokumentace (půdorysy domu, fotky exteriéru, interiéru a pozemku, video prezentace)
  • seznam inzertních portálů, na které vložíte váš inzerát
  • telefonní hovory a organizování termínů prohlídek se zájemci o koupi

Vymalujte

Měsíc před začátkem prodeje domu je ideální čas na vymalování zdí na novo. Menší pokoje vymalujte na bílo, bílá působí čistě a zvětšuje prostor. U prostornějších místností pomůžou odstíny světle šedé. Zdi stihnou zaschnout a interiér domu bude působit čistě a svěže.

3. Příprava domu 2 týdny ke spuštění inzerce

Nastal čas připravit váš dům na focení a zkrášlit ho tak, aby zazářil před konkurencí.

Úklid a čištění

Před zhotovením fotografií pro inzerci a prvními prohlídkami se zájemci, dům důkladně ukliďte. Nejdřív se zbavte všeho zbytečného haraburdí a přebytečných věcí. Pokud je nechcete vyhodit, tak je někam schovejte, například do garáže.

Vyleštěte okna zevnitř i zvenku, ukliďte věci v šatníku, ve skříních či v komoře. Mnoho zájemců bude chtít nahlédnout i do úložných prostor a jestli máte uklizeno i tam, dáte zájemcům pozitivní signál, že o dům dobře pečujete.

První dojem je vstupní branou k úspěšnému prodeji

Ohromte zájemce z vašeho domu a zahrady už z ulice tak, aby byli nedočkaví uskutečnit prohlídku, proto úklid rozšiřte i na pozemek a zahradu domu.

Zarovnejte živé ploty, pokoste trávník. Ujistěte se, že větve stromů nepřesahují nad střechu domu.

Vyčistěte parkovací stání od olejových skvrn, vytrhejte plevel vyrůstající ze spár. Vysaďte okrasné květiny nebo například kupte před vstupní dveře domu novou rohož.

Home-staging a focení

Víte, která je „ta věc“, která zájemce přinutí otevřít váš inzerát, tady a teď? Jsou to fotky nemovitosti.

Před focením interiéru vám doporučuji využít služeb Home-stagingu, tedy firmy specializující se přípravou nemovitosti k nafocení fotografií tak, aby se nemovitost prodala v co nejkratším čase a za co nejvyšší cenu.

Cílem Home-stagingu je interiér vaší nemovitosti upravit tak, aby případní zájemci měli možnost vidět, jaký prostor se jim nabízí, a aby si byli schopni během krátké návštěvy představit, jak by v těchto prostorech mohli žít právě oni.

Pokud v nabízeném domě pořád bydlíte a nechcete měnit uspořádání nábytku, tedy využít služeb Home-stagingu, tak před prohlídkami se zájemci doporučuji interiér aspoň odosobnit, tzn. schovat všechny vaše osobní věci, abyste potenciálnímu zájemci ulehčili představu, že v domě už bydlí.

Začněte si v diáři vyhrazovat místa, kdy chcete uskutečnit prohlídky

Promyslete si, jak se časově vypořádáte s telefonními hovory potenciálních zájemců. Budou vám volat dopoledne, odpoledne, ráno, i pozdě večer, protože ne u všech pracovních pozic je povoleno si v pracovní době vyřizovat hovory.

Začněte si v diáři vyhrazovat místa, kdy chcete uskutečnit prohlídky a na prohlídky si vyhraďte aspoň jeden den i o víkendu.

Zvažte ještě jednu zajímavou věc. Pro zájemce o koupi je lepší, když u prohlídky není přítomen majitel.

Proč? Protože u prohlídek bez majitele se potenciální zájemci cítí uvolněněji, mezi sebou otevřeně mluví a dokážou si tak lépe představit a vcítit se, že v nemovitosti už bydlí. Proto pokud vás při prodeji zastupuje realitní makléř, nezúčastňujte se prohlídek.

A malé doporučení: nezapomeňte v průběhu prohlídek dům provonět čerstvě zalitou kávou 😉

Nemáte-li s prodejem nemovitosti zkušenost a chcete ušetřit čas a nervy, tak přenechte prodej realitnímu makléři, který za vás vše připraví a zajistí za jasně domluvených podmínek.

Pokud se vám článek líbil, klikněte na „To se mi líbí“ a uděláte mi radost 😉

Gustav Rotling
Prodejem nemovitostí posedlý realitní makléř s 15letou praxí a s vášní pro online marketing. Autor e-booku „7 kroků k úspěšnému prodeji nemovitosti“. Pomáhá svým klientům prodávat nemovitosti tak, aby prodali výhodně a bezpečně. Zpracovává taky online odhady nemovitostí zdarma.

Odhad ceny bytu zdarma

Neprodávejte svůj byt pod cenou a zjistěte do 24 hodin, kolik peněz prodejem získáte. 

  1.  Klikněte na tlačítko "Získat odhad zdarma".
  2.  Do formuláře vepíšete požadované údaje.
  3.  Odešlete formulář ke zpracování.
  4.  A do jednoho pracovního dne vám report s prodejní cenou pošlu na e-mail.

E-book
7 kroků, jak prodat nemovitost výhodně a bezpečně

Co se v e-booku dočtete:

  • Zjistíte, jak správně nastavit prodejní cenu nemovitosti, abyste z prodeje získali maximum.
  • Budete vědět, jakou chybu již na začátku prodeje dělá většina samoprodejců a jak tomu můžete předejít. 
  • Zjistíte, jak připravit nemovitost k prodeji, abyste oslovili co nejvíce zájemců a nemovitost tak mohli prodat co nejvýhodněji.
  • Porozumíte, proč většina samoprodejců nakonec prodá levněji, než s pomocí profesionálního makléře.
  • A mnoho dalšího.

E-book ZDARMA
7 kroků, jak prodat nemovitost výhodně a bezpečně

Domluvte si nezávaznou konzultaci ohledně prodeje nemovitosti

Vyplňte tento krátký formulář, zavolám Vám a nezávazně s Vámi proberu postup prodeje nemovitosti s cílem získat za prodej nejlepší cenu.

      Vaše osobní údaje budu zpracovávat v souladu se zásadami zpracování osobních údajů.